Ranking zamyka (jak co roku) wisienka na torcie;) czyli miejsce:
11
Dom strachów (Haunt) 2019 - reż. Scott Beck
Staroszkolny (w dobrym tego słowa znaczeniu) horror, który z nawiązań do kina klasy B czyni swój największy atut.
A poniżej moja ubiegłoroczna złota dycha:
10
Samotność Gigantów (Giants Being Lonely) 2019 - reż. Grear Patterson
Odizolowani od siebie emocjonalnie nastolatkowie, niczym samotne planety pośrodku czarnego, przygnębiającego kosmosu (więcej tutaj).
9
Ekstaza (Bliss) 2019 - reż. Joe Begos
8
Wiedźma (Ma-nyeo) 2018 - reż. Hoon-jeong Park
7
Biały, biały dzień (Hvítur, Hvítur Dagur) 2019 - reż. Hlynur Pálmason
O godzeniu się z faktem, że człowiek nie jest w stanie poznać drugiej, nawet najbliższej mu osoby (więcej tutaj).
6
Portret kobiety w ogniu (Portrait de la jeunefille en feu) 2019 - reż. Céline Sciamma
Bezpretensjonalny, czuły, empatyczny i na wskroś delikatny miłosny film roku (więcej tutaj).
5
Possessor 2020 - reż. Brandon Cronenberg
Pesymistycznie w bezkompromisowy sposób o zatracaniu siebie. Mocno i świeżo.
4
American Mary 2012 - reż. Jen i Sylvia Soska
Z oryginalnym pomysłem na siebie, przemyślany i przepysznie "chropowaty" horror sióstr Soska, które w najnowszych filmach niestety rozmieniły drzemiący w nich talent na drobne. Tym bardziej szkoda, bo American Mary, to prawdziwe wydarzenie.
3
Pierwsza miłość (Hatsukoi) 2019 - reż. Takashi Miike
Powrót dawnego, dobrego, gangsterskiego Miike (więcej tutaj).
2
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze (Never, Rarely, Sometimes, Always) 2020 - reż. Eliza Hittman
Absolutne arcydzieło kina mierzącego się z problemami dzisiejszej (ale i nie tylko) młodzieży (więcej tutaj).
1
Sibel 2018 - reż. Cagla Zencirci
Bohaterka, która dźwiga na swoich barkach cały film. Żeby tego było mało, jest niema - co nie przeszkadza, by jej postać przez cały seans znacząco "krzyczała". Moja filmowa rewelacja ubiegłego roku.
Dodatkowo 5 najlepszych filmów sprzed roku 2000:
5
Diamenty są wieczne (Diamonds Are Forever) 1971 - reż. Guy Hamilton
4
Nelly i pan Arnaud (Nelly et Monsieur Arnaud) 1995 - reż. Claude Sautet
3
Szum morza (Umi ga kikoeru) 1993 - reż. Tomomi Mochizuki
2
Niezwykła prawda (The Unbelievable Truth) 1989 - reż. Hal Hartley
1
Klub "Exotica" (Exotica) 1994 - reż. Atom Egoyan
Dodatkowo 25 filmów, które było zdecydowanie warto:
- Wdowy (Widows) 2018 - reż. Steve McQueen
- Tenet 2020 - reż. Christopher Nolan
- Ema 2019 - reż. Pablo Larraín
- Szesnaście mgnień wiosny (Seize printemps) 2020 - reż. Suzanne Lindon
- Fanny Lye wybawiona (Fanny Lye Deliver'd) 2019 - reż. Thomas Clay
- The Thin Man Goes Home 1945 - reż. Richard Thorpe
- (Nie)dobra kobieta (A Good Woman Is Hard to Find) 2019 - reż. Abner J. Pastoll
- Kopia Mistrza (Copying Beethoven) 2006 - reż. Agnieszka Holland
- Karabin Gatlinga (The Gatling Gun) 1971 - reż. Robert Gordon
- Głębia strachu (Underwater) 2020 - reż. William Eubank
- Bar El bar 2017 - reż. Álex de la Iglesia
- Szczury z supermarketu (Mallrats) 1995 - reż. Kevin Smith
- Szpicel (Le doulos) 1962 - reż. Jean-Pierre Melville
- Morderczy cel (Sitting Target) 1972 - reż. Douglas Hickox
- Dżentelmeni (The Gentlemen) 2019 - reż. Guy Ritchie
- Do diabła z prawem! (Al di làdellalegge) 1968 - reż. Giorgio Stegani
- Ona (Her) 2013 - reż. Spike Jonze
- Il grande duello 1972 - reż. Giancarlo Santi
- Czerwony świt (Red Dawn) 1984 - reż. John Milius
- Na noże (Knives Out) 2019 - reż. Rian Johnson
- Szansa dla karierowicza (Career Opportunities) 1991- reż. Bryan Gordon
- The Highwaymen 2019 - reż. John Lee Hancock
- Sokół z masłem orzechowym (The Peanut Butter Falcon) 2019 - reż. Tyler Nilson
- The Mustang 2019 – reż. Laure de Clermont-Tonnerre
- Saya-zamurai 2011 - reż. Hitoshi Matsumoto
5 najlepszych seriali anime:
5
Nami yo Kiite Kure /sezon 1/ 2020
4
Gleipnir /sezon1/ 2020
3
Dorohedoro /sezon 1/ 2020
2
Ballroom e Yōkoso /sezon 1/ 2017 (więcej tutaj)
1
Kakegurui /sezon 1 i 2/ 2017- (więcej tutaj)
5 najlepszych seriali:
5
The Boys /sezony 1 i 2/ 2019-
4
Yellowstone /sezon 1/ 2018-
3
Odwet (Reprisal) /sezon 1/ 2019-
2
Harley Quinn /sezony 1 i 2/ 2019- (więcej tutaj)
1
Zadzwoń do Saula (Better Call Saul) /sezon 4 i 5/ 2015-
5 największych filmowych rozczarowań roku:
5
Zombieland: Kulki w łeb (Zombieland: DoubleTap) 2019 - reż. Ruben Fleischer
4
Opiekunka: Demoniczna królowa (The Babysitter: Killer Queen) 2020 - reż. McG
3
W lesie dziś nie zaśnie nikt 2020 - reż. Bartosz M. Kowalski
2
Holmes i Watson (Holmes & Watson) 2018 reż. Etan Cohen
1
Doktor Sen (Doctor Sleep) - 2019 reż. Mike Flanagan (więcej tutaj)
Wielki powrót
po 15 latach do gier video (PS4)
Dark Souls: Remastered (2018)
Dark Souls II: Scholar of the First Sin (2015)
Tomb Raider: Definitive Edition (2014)
Bayonetta (2020)
Komentarze
Prześlij komentarz